Zajímavosti

Propagační fotografie odstředivky na mléko Škoda Libella

Odstředivku na mléko značky Libella začala vyvíjet plzeňská Škodovka v rámci mírového výrobního programu po roce 1918. Prvotřídní výrobek záhy ovládl nejen domácí trh, ale s úspěchem se prodával ve Francii, Německu i Kanadě.

Po první světové válce musely Škodovy závody jako největší zbrojovka bývalé habsburské monarchie hledat nový výrobní program. Vedle výroby parních lokomotiv, elektrotechniky, leteckých motorů a automobilů padla volba také na výrobu odstředivek na mléko. Počátky konstrukce spadají již do roku 1918. Po příslušných praktických a teoretických zkouškách byla zahájena výroba odstředivek, které se prodávaly pod označením Škoda-Libella. Brzy získaly své místo na tuzemském i zahraničním trhu, a tak jejich výroba stále stoupala. Z československého trhu byla zcela vytlačena zahraniční konkurence, zejména švédská. Škodovka zakládala v zahraničí své prodejní kanceláře Libella-Separator, např. ve Francii, Německu, Švýcarsku, ale i v Kanadě.

Prvotřídní kvalita a účelnost

Odstředivky byly oceňovány pro prvotřídní výkonnost a bezvadné provedení. Všechny součásti, které přišly do styku s mlékem, byly omyvatelné, demontáž i montáž jednoduchá, všechny díly snadno vyměnitelné bez odborné pomoci. Vyráběly se ve čtyřech velikostech pro výkony od 45 l do 400 l za hodinu. Pohon měly ruční, transmisní nebo na elektrický motor. Prodávaly se s litinovými stojany nebo bez nich, kdy se mohly připevnit přímo na stůl.

Plechové nádoby na mléko a sběrače byly lisovány strojně. Cínování nádob se provádělo ve zvláštních cínovacích pecích. Všechny součásti odstředivek byly přísně kontrolovány a nesměly vykazovat jakékoliv výrobní vady. Pečlivá pozornost byla věnována především vyvažování bubnu, aby nedocházelo k jeho chvění při vysokých obrátkách. Oddělení odstředivek mělo vlastní laboratoř, ve které byl každý buben vyzkoušen a zjišťovalo se množství tuku v odstředěném mléce.

Od roku 1934 měly buben z nerezového materiálu s chromniklovými talířky a stroje o výkonu 65, 110 160 a 220 litrů byly opatřeny kuličkovými ložisky. Šnekový hřídel, který nesl buben, byl uložen v kuličkovém ložisku, které zaručovalo klidný a bezhlučný chod stroje, ale hlavně na jeho ovládání bylo třeba méně energie.

Žádaný výrobek si žádá vlastní budovu

Vlastní výroba probíhala nejdříve v dílnách bývalé zbrojovky, kde od roku 1922 tvořila samostatný úsek a o šest let později i celý provoz odstředivek. To se již odstředivky vyráběly v jednopatrové budově, postavené právě pro tuto výrobu. V přízemí byly sklady odlitků, výkovků a tyčového materiálu, oddělení s obráběcími stroji, montáž a výpravna. V patře se nacházely dvě galerie s lakýrnou. Transport výrobků mezi podlažími zajišťovaly čtyři výtahy.

Výroba odstředivek byla v podniku Škoda ukončena koncem 40. let 20. století.

Ladislava Nohovcová, Státní oblastní archiv v Plzni, 3. oddělení

Reference a odkazy

Literatura a prameny:

Škoda Plzeň, fotografická dokumentace, propagační fotografie odstředivky na mléko Škoda Libella z let 1936 a 1938.

Škodovy závody, akciová společnost Plzeň – Generální ředitelství Praha, Jubilejní spis Škodovy závody 1869–1929, kar 560, inv. č. 2757.

Škodovy závody, akciová společnost Plzeň – Generální ředitelství Praha, kar 547, inv. č. 2660 Prospekty.

Škodovy závody, akciová společnost Plzeň – Generální ředitelství Praha, kar 572, inv. č. 2808 Podklady pro jubilejní spis, 1948.

Karlický, Vladimír a kol.: Svět okřídleného šípu. Koncern Škoda Plzeň 1918–1945,Plzeň 1999, s. 62.

O autorovi

Mgr. Ladislava Nohovcová působí jako vedoucí 3. oddělení ve Státním oblastním archivu v Plzni, pracoviště Klášter u Nepomuka.

Další zajímavosti

Přejít nahoru