V červenci 1964 přijela na filmový festival do Karlových Varů herečka Claudia Cardinale. Při této příležitosti navštívila také národní podnik Karlovarský porcelán. Fotografům zapózovala u vystavené kávové soupravy tvaru Claudia a barvou na porcelán se podepsala na jeden talíř. Byla obdarována kyticí a plyšovým medvědem. Představitelé podniku herečce slíbili, že servis nesoucí její jméno dostane darem, jen co se podaří soupravu vyrobit v odpovídající kvalitě.
Kávová souprava tvaru Claudia nově navržená Jaroslavem Ježkem nebyla totiž v době návštěvy herečky v podniku ještě v běžné výrobě. Z fotografií z hereččiny návštěvy je zřejmé, že vystavený tvar Claudia neměl ani dekor. Servis Claudia nedodal herečce národní podnik ani na milánský veletrh v dubnu následujícího roku, jak to požadovalo vedení podniku zahraničního obchodu Československá keramika. Ředitel Karlovarského porcelánu musel vysvětlovat, že se ještě nepodařilo vyrobit servis v takové kvalitě, která by dostatečně reprezentovala československý porcelánový průmysl v zahraničí. Celá situace byla pro ředitele velmi nepříjemná. Souprava ještě nebyla v běžné výrobě a pokus vyrobit soupravu ze základních forem se nezdařil.
Herečka Claudia Cardinale si na svůj servis s monogramem musela počkat až do konce roku 1965. Oznámení v tisku o dodání jídelní, kávové a moka soupravy pro dvanáct osob z bílého karlovarského porcelánu slavné herečce bylo velmi skromné. Dodatečně vznikla zřejmě pomocí fotomontáže fotografie s kávovou soupravou tvaru Claudia zdobená historizujícím dekorem v popředí a rozostřeným záběrem Claudie Cardinale u vitríny s porcelánem v pozadí.
Neschopnost dodávat dostatečné množství porcelánových výrobků v požadované kvalitě pro zahraniční a zejména vnitřní trh představovala dlouhodobý problém porcelánového průmyslu v Československu v 60. letech 20. století. Situaci vystihuje citace z propagačních plánů národního podniku z let 1964–1965: „Významnější vlastní propagační akce neuskutečňujeme… Je třeba koordinovat propagaci výrobků s dodávkovými možnostmi, aby nedocházelo k tak častým jevům neuvážené propagace výrobků bez fondového zajištění… Neuvážená propagace bez fondového zajištění má za důsledek psychologicky nedobrý dojem v pravdivost a reálnost předváděných informací.“
Tvar Claudia se v následujících letech vyráběl v závodě ve Staré Roli především pro zahraniční trh a byl označován speciální značkou, která měla zdůraznit vysokou kvalitu soupravy.
Marie Mírková, Státní oblastní archiv v Plzni, 3. oddělení
Reference a odkazy
Prameny a literatura:
Státní oblastní archiv v Plzni, fond Karlovarský porcelán, Stará Role, kar 213, 218, 266, 272.
BERKOVCOVÁ, Marie. Bruselský porcelánový design v produkci národního podniku Karlovarský porcelán. Západočeské archivy 2015 [VI]. Plzeň: Státní oblastní archiv v Plzni, s. 132–144.
BRAUNOVÁ, Alena. Kouzlo keramiky a porcelánu. Praha: Práce 1985.
O autorovi
Mgr. Marie Mírková působí jako archivářka ve Státním oblastním archivu v Plzni, 3. oddělení, pracoviště Klášter u Nepomuka.